Вертолети за радиосмущения Ми-8/Ми17ППА |
||
Антенна система на комплекса за РЕБ "Смальта -В" - вертолет Ми-8ППА
Ми-8ПП е вертолет за създаване на активни радиосмущения, разработен от КБ Мил. Първата модификация на вертолета за РЕБ Ми-8СМВ, създадена през 1971 г., е предназначена за защита на фронтовата авиация от поражение на зенитно-ракетните комплекси на противника. В товарната кабина е бил монтиран вертолетен вариант на комплекса за РЕБ „Смальта-В”. В процеса на експлоатация Ми-8СМВ нееднократно се е доработвал с цел разширяване на възможностите на комплекса.
Създадения през 1974 г. вертолет за радиоелектронна борба Ми-8ПП с комплекс „Поле” е предназначен за създаване на смущения в наземните РЛС за откриване, насочване и целеуказване, влизащи в различни звена за оповестяване и управление на системата за ПВО на противника.
През 1980 и 1982 година приетата на въоръжение модификация се доработва, в резултат на което се появява новата модификация Ми-8ППА. Индекс ВС Ми-8ПП. Вертолетите Ми-8/17ПП, баражирайки на безопасно разстояние от предния край (района на бойните действия) могат да работят в режим на разузнаване и радиоподавяне или само в режим на разузнаване.
Апаратурата му за радиоелектронни смущения осигурява:
- водене на разузнаване в много широк честотен диапазон; - анализ на сигналите и разпознаване на принадлежността на обслужваните обекти; - избор на обектите за подавяне; - избор и формиране на оптимален вид смущения за всеки обект;
Подсистемата за разузнаване позволява да се откриват РЛС от зони, разположени зад пределите на зоните за поразяване на средствата за ПВО на противника.
Цифровата система за обработка и формиране на смущенията осигурява класификация на обектите, определяне на приоритета за подавянето им, избор на най-ефективните смущения. Освен щатния екипаж от трима човека на Ми-17ПП има и оператор на апаратурата за смущения.
Пулт за управление на специалната апаратура
Бордовият комплекс може да работи в следните режими:
- автоматически (без участие на оператора); - полуавтоматичен (обекта за подавяне се избира от оператора); - ръчен (оператора оценява обстановката, определя обектите за подавяне и вида на смущенията). Вертолетът е снабден със средства за индивидуална защита от управляеми ракети.
Във вертолета Ми-17ПП е монтирана следната апаратура:
Станция за пълзящи смущения "Азалия" (ЛО24 и ЛО27)
Станцията е предназначена за групова защита на самолети и вертолети чрез създаване на смущения в РЛС за далечно откриване, навеждане и целеуказване На вертолета има два комплекта станции ЛО24 и един комплект станции ЛО27. В състава на всяка станция влизат: - предавателна система; - антенно-фидерна система; Охлаждането им е въздушно-течно, като за охлаждаща течност се използва ПМС-10. Блоковете на станцията са разположени вътре в машината.
Станция за радиотехническо разузнаване
Предназначена е за определяне на честотният диапазон на радиоелектронните средства на противника и управление на станциите за смущения, монтирани на борда на вертолета. В състава на станцията влизат: - приемно устройство; - устройство за анализ; - антенна система; - пулт за управление; - източник на захранване.
Всички блокове на станцията са разположени вътре в машината.
Станция за активни смущения Станцията за активни смущения е предназначена за подавяне на станциите за далечно радиолокационно откриване от типа „Хокай”. Станцията има литерно изпълнение. В състава и влизат: - предавателна система (подавя ДРЛО); - приемна система (определя направлението на подавяният обект); - антенна система.
Охлаждането на системата е въздушно.
Блоковете на станцията (два) са разположени вътре в машината на специални поставки и нехерметични отсеци. Антенната система се състои от две антенни решетки разположени от двете страни на вертолета. На някои модификации се монтират и индивидуални средства защита, като устройства за изстрелване на инфрачервени уловки и лампи за инфрачервени смущения "Липа".
Вертолетна касета АСО-2 за инфрачервени уловки
Радиатори за охлаждане на специалната апаратура
Във ВВС на България през 1990 година са доставени четири вертолета Ми-17ПП - бордови номера 431, 432, 433, 434. До 1999 година машините са използвани по предназначение, след което (през 2000 г.) те са преоборудвани в транспортни и противопожарни. Борд 433 катастрофира на 24 юли 2003 г. в местността Бетоловото край гр. Разлог при гасене на горски пажар. При инцидента загинаха командирът на екипажа подполковник Милко Пейковски, майор Николай Радулов – втори пилот, бордният техник младши лейтенант Бойко Панайотов и полковник Кирил Чамишки – началник-група «Държавен противопожарен контрол» към РДВР-Благоевград. - Още за инцидента.
|
||